Monday, June 28, 2010

:. Benarkah Ini Misteri Piramid ? .:

Edit Posted by with 4 comments

Selama 4000 tahun, manusia dan berusaha memecahkan misteri untuk apa pyramid dibina. Pyramid adalah makam Raja Khufu.

Pyramid dibangun berdasarkan pengamatan astronomis. Orang Mesir adalah ahli-ahli astronomi. Mereka sangat pandai membaca pergerakan bintang di langit. Langit di atas gurun pasir yang luas tak bertepi menjadi pusat orientasi hidup mereka. Dari posisi dan pergerakan bintang-bintang mereka meramalkan musim, menghitung waktu terbaik untuk mulai menanam gandum, meramalkan datangnya banjir dan badai. Dari pengamatan langit, mereka menemukan adanya sebuah titik hitam yang dikelilingi beberapa bintang. Bintang-bintang itu selalu berubah posisi, tetapi titik hitam itu tidak pernah berubah. Orang Mesir kemudian menganggap titik hitam itu adalah surga. Suatu tempat yang abadi. Tak pernah berubah.

Raja Khufu ingin memperoleh keabadian setelah ia mati. Ia ingin menuju syurga yang telah dilihatnya di langit. Maka ia memerintahkan untuk membuat suatu bangunan yang dapat menghantarkan jasadnya berangkat menuju ke keabadian. Oleh para arskitek dan penasihat ahli kerajaan, mereka bersepakat bahwa bangunan yang akan menghantarkan jasad Raja Khufu ke syurga itu berbentuk pyramid. Bentuk pyramid diyakini sebagai simbol kehidupan …

Ini adalah hasil bacaan aku dari sebuah penulisan... sekiranya korang ada maklumat lain atau pendapat yang berbeza boleh kita kongsi bersama.

4 comments:

Anonymous said...

tulisan yang warna hitam tu tak nampak sbb background gelap :)

affan said...

nice entry.
org mesir dulu hebat2. :)

APi said...

nice info..

Anonymous said...

piramid memang asalnye dari zaman firaun..yg ke berape ntah aku pun x ingat..tp firaun ni banyak..kalo nak jelas sejarah piramid,check kat you tube...tajuk the arrivals...kalo yg x fhm bahasi inggeris leh type skali..the arrivals malay sub...banyak maklumat tentang piramid dan sebagainye...x perlu percaye,tp kite kaji same2..

-durisawit.blogspot.com-