Thursday, March 10, 2011

:. Dadah Meow-Meow .:

Edit Posted by with 1 comment



Dadah tiruan ancam dunia




GENEVA - Gejala penagihan dadah tiruan didakwa sudah tidak terkawal dan merebak di banyak negara dunia, lapor Lembaga Kawalan Dadah Antarabangsa (INCB) semalam.

Dadah tiruan itu merujuk kepada dadah yang mengandungi bahan kimia yang diubah suai di makmal sama ada melibatkan dadah baru atau dadah sedia ada bagi mengaburi mata pihak berkuasa sekali gus mengelakkan ia dikategorikan sebagai bahan larangan di sisi undang-undang.

Antara dadah tiruan yang popular selain ekstasi dan amphetamine adalah mephedrone atau lebih popular dengan nama meow meow, MCAT atau buih.

Meow meow dilaporkan memiliki kesan yang sama dengan amphetamine, ekstasi dan dadah kokain.

Dadah meow meow amat popular dalam kalangan pengunjung kelab malam di London.

Menurut INCB yang merupakan badan pemantau narkotik Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), penyalahgunaan dadah tiruan meow meow kini merebak di kebanyakan negara dan ceruk rantau.

"Mephedrone merupakan penyumbang utama gejala penagihan dadah di Eropah, Amerika Utara, Asia Tenggara, Australia dan New Zealand," kata INCB dalam laporannya.

Menurut laporan tersebut, penyebaran meow meow sukar dibendung kerana dadah tiruan itu mudah didapati.

Dadah itu juga dijual lebih murah daripada kokain.


sumber : KOSMO

Kata Aku : dah macam-macam dadah ade dalam dunia ni sekarang.. semuanya semakin menakutkan... kerana kuasa membunuhnya semakin lama semakin kuat.

1 comments:

atuk said...

Assalamualaikum Noie

subhanallah
dunia semkin akhir

Wassalam