Contact Us

FB : Door Gift Budget Murah Personal FB : Sis Noie Craft Instagram : sis noie craft Whassap : 0197869165

About Me

My photo
:.Aku adalah seorang wanita biasa yang hidup dengan menulis untuk berbicara.: p/s : jika sesiapa ade pertanyaan atau verita nak dikongsi bersama boleh ler email kan pada saya di teddy_bear81@ymail.com

Saturday, December 25, 2010

:. Penyakit Hati .:

Penyakit hati sering melanda masyarakat kita. Kata orang, rupa paras yang cantik belum tentu mencerminkan hati yang baik.. betul le tu.. hidup manusia yang selalu hasad dengki sesama manusia sudah menjadi perkara biasa. Tapi kita kenalah bersabar, semua tu dugaan Tuhan. Manusia yang berpenyakit hati ni, tak kan temukan ketenangan dalam dirinya selagi dia tak mengubati penyakit hatinya itu. Bukan sahaja dalam masyarakat malah dalam keluarganya sendiri.

Kat bawah ni aku nak kongsi sedikit le informasi mengenai penyakit hati ni. Nasihat aku bila korang berdepan dengan orang macam ni, senang jer.. ignore je dia dlm hidup ko, x pun block teruss!! hehehhe tu lebih baik kot..


Macam-macam arti penyakit hati dan sifat buruk manusia :

1. Iri Hati
Iri hati adalah suatu sifat yang tidak senang akan rizki / rejeki dan nikmat yang didapat oleh orang lain dan cenderung berusaha untuk menyainginya. Iri hati yang diperbolehkan dalam ajaran islam adalah iri dalam hal berbuat kebajikan, seperti iri untuk menjadi pintar agar dapat menyebarkan ilmunya di kemudian hari. Atau iri untuk membelanjakan harta di jalan kebenaran.

2. Dengki
Dengki adalah sikap tidak senang melihat orang lain bahagia dan berusaha untuk menghilangkan nikmat tersebut. Sifat ini sangat berbahaya karena tidak ada orang yang suka dengan orang yang memiliki sifat seperti ini.

3. Hasut / Hasud / Provokasi
Hasud adalah suatu sifat yang ingin selalu berusaha mempengaruhi orang lain agar amarah / marah orang tersebut meluap dengan tujuan agar dapat memecah belah persatuan dan tali persaudaraan agar timbul permusuhan dan kebencian antar sesama.

4. Fitnah
Fitnah lebih kejam dari pembunuhan adalah suatu kegiatan menjelek-jelekkan, menodai, merusak, menipu, membohongi seseorang agar menimbulkan permusuhan sehingga dapat berkembang menjadi tindak kriminal pada orang lain tanpa bukti yang kuat.

5. Buruk Sangka
Buruk sangka adalah sifat yang curiga atau menyangka orang lain berbuat buruk tanpa disertai bukti yang jelas.

6. Khianat / Hianat
Hianat adalah sikap tidak bertanggungjawab atau mangkir atas amanat atau kepercayaan yang telah dilimpahkan kepadanya. Khianat biasanya disertai bohong dengan mengobral janji. Khianat adalah ciri-ciri orang munafik. Orang yang telah berkhianat akan dibenci orang disekitarnya dan kemungkinan besar tidak akan dipercaya lagi untuk mengemban suatu tanggung jawab di kemudian hari.


Ali bin Thalib pernah berkata: "Apabila hati seseorang telah dipenuhi
dengan cinta dunia, ia akan terkena 3 penyakit:
a) Rasa risau yang tidak berkesudahan.
b) Rasa tamak yang berlebihan.
c) Harapan yang berlebihan yang tidak pernah tercapai."

Tidak ada jalan lain untuk menghilangkan penyakit tersebut melainkan
dengan memperbanyak zikrullah.

Firman Allah dalam Al-Qur'an [13:28] yang bermaksud, "(yaitu) orang-orang
yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah.
Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah-lah hati menjadi tenteram."

Zikir kepada Allah ada 3:
a) Mengenal Allah SWT dengan sifat dan asma'-Nya
b) Menyebut dan membesarkan sifat dan asma' Allah, bertasbih, bertahmid,
bertakbir, dan lain-lain dengan lisan
c) Mempelajari hukum Allah untuk mengenal perintah-Nya, sehingga
dijalankan atau mengenal larangan-Nya sehingga ditinggalkan.

Zikir yang paling basic, ada seperti yang dinyatakan di bawah. Selain
mengamalkan doa di atas, elok diamalkan zikir ini setiap kali habis
sembahyang fardu.

Dari Abu Hurairah r.a., dari Rasulullah SAW., sabdanya:

"Siapa yang tasbih tiga puluh tiga kali, tahmid tiga puluh tiga kali,
takbir tiga puluh tiga kali, jadi jumlahnya sembilan puluh sembilan kali,
kemudian dicukupkannya seratus dengan membaca: "La ilaha illallahu
wahdahu la syarikalahu lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa 'ala kulli
syai-in qadir. Maka diampuni Allah segala kesalahannya, walaupun sebanyak
buih di lautan." (Hadis sahih Muslim)



1 comment:

THE LEKAT LEKIT STORY said...

Manusia spt kita memang tak terlepas dr penyakit hati.. namun yg membezakan adalah tahap penyakit hati tu dlm diri kita. ada yang di peringkat awal & msh blh di kawal, ada yang di peringkat pertengahan yg 50-50 & ada yang peringkat kronik yang membimbangkan