Pages

Wednesday, March 31, 2010

:. Rahsia Kentut Kamu .:


Kenapa Kentut Bau ?

1. Darimana asal kentut?

Dari gas dalam usus. Gas dalam usus berasal dari udara yg kita telan, gas yang menerobos ke usus dari darah, gas dari reaksi kimia & gas dari bakteri dalam perut.

2. Apa komposisi kentut?

Bervariasi. Makin banyak udara anda telan, makin banyak kadar nitrogen dalam entut (oksigen dari udara terabsorbsi oleh tubuh sebelum sampai di usus). Adanya bakteri serta reaksi kimia antara asam perut & cairan usus menghasilkan karbondioksida. Bakteri juga menghasilkan metana & hidrogen. Proporsi masing-masing gas tergantung apa yang anda makan, berapa banyak udara tertelan, jenis bakteri dalam usus, berapa lama kita menahan kentut. Makin lama menahan kentut, makin besar proporsi nitrogen, karena gas-gas lain terabsorbsi oleh darah melalui dinding usus. Orang yang makannya tergesa-gesa kadar oksigen dalam kentut lebih banyak karena tubuhnya tidak sempat mengabsorbsi oksigen.

3. Kenapa kentut berbau busuk?

Bau kentut karena kandungan hidrogen sulfida & merkaptan. Kedua senyawa ini mengandung sulfur (belerang). Makin banyak kandungan sulfur dalam makanan anda, makin banyak sulfida & merkaptan diproduksi oleh bakteri dalam perut, & makin busuklah kentut anda. Telur & daging punya peran besar dalam memproduksi bau busuk kentut. Kacang-kacangan berperan dalam memproduksi volume kentut, bukan dalam kebusukannya.

4. Kenapa kentut menimbulkan bunyi?

Karena adanya vibrasi lubang anus saat kentut diproduksi. Kerasnya bunyi tergantung pada kecepatan gas.

5. Kenapa kentut yg busuk itu hangat & tidak bersuara?

Salah satu sumber kentut adalah bakteri. Fermentasi bakteri & proses pencernaan memproduksi panas, hasil sampingnya adalah gas busuk. Ukuran gelembung gas lebih kecil, hangat & jenuh dengan produk metabolisme bakteri yg berbau busuk. Ini kemudian menjadi kentut, walau hanya kecil volumenya,tapi SBD (Silent But Deadly).

6. Berapa banyak kentut diproduksi sehari?

Rata-rata setengah liter sehari dalam 14 kali kentut.

7. Mengapa kentut keluar melalui lubang dubur? Karena density-nya lebih ringan, kenapa gas kentut tidak melakukan perjalanan ke atas?

Tidak demikian. Gerak peristaltik usus mendorong isinya ke arah bawah. Tekanan di sekitar anus lebih rendah. Gerak peristaltik usus menjadikan ruang menjadi bertekanan, sehingga memaksa isi usus, termasuk gas-nya untuk bergerak ke kawasan yg bertekanan lebih rendah, yaitu sekitar anus. Dalam perjalanan ke arah anus, gelembung-gelembung kecil bergabung jadi gelembung besar. Kalau tidak ada gerak peristaltik, gelembung gas akan menerobos ke atas lagi, tapi tidak terlalu jauh, karena bentuk usus yg rumit & berbeit-belit.

8. Berapa waktu yang diperlukan oleh kentut untuk melakukan perjalanan ke hidung orang lain?

Tergantung kondisi udara, seperti kelembaban, suhu, kecepatan & arah angin,berat molekul gas kentut, jarak antara 'transmitter' dengan 'receiver'. Begitu meninggalkan sumbernya, gas kentut menyebar & konsentrasinya berkurang. Kalau kentut tidak terdeteksi dalam beberapa detik, berarti mengalami pengenceran di udara & hilang ditelan udara selama-lamanya. Kecuali kalau anda kentut di ruang sempit, seperti lift, mobil, konsentrasinya lebih banyak, sehingga baunya akan tinggal dalam waktu lama sampai akhirnya diserap dinding.

9. Apakah setiap orang kentut?

Sudah pasti, kalau masih hidup. Sesaat setelah meninggalpun orang masih bisa kentut.

10. Betulkah laki-laki kentut lebih sering daripada perempuan?

Tidak ada kaitannya dengan gender. Kalau benar, berarti perempuan menahan kentutnya, & saat kentut banyak sekali jumlah yg dikeluarkan.

11. Saat apa biasanya orang kentut?

Pagi hari di toilet. yang disebut "morning thunder". Kalau resonansinya bagus, bisa kedengaran di seluruh penjuru rumah.

12. Mengapa makan kacang-kanagan menyebabkan banyak kentut?

Kacang-kacangan mengandung zat gula yg tidak bisa dicerna tubuh. Gula tsb (raffinose, stachiose, verbascose) jika mencapai usus, bakteri di usus langsung berpesta pora & membuat banyak gas. Jagung, paprika, kubis, kembang kol, susu juga penyebab banyak kentut (bukan baunya!).

13. Selain makanan, apa saja penyebab kentut?

Udara yang tertelan, makan terburu-buru, makan tanpa dikunyah, minum soft drink, naik pesawat udara (karena tekanan udara lebih rendah, sehingga gas di dalam usus mengalami ekspansi & muncul sebagai kentut).

14. Apakah kentut sama dengan sendawa, tapi muncul dari lain lubang?

Tidak. Sendawa muncul dari perut, komposisi kimianya lain dengan kentut. Sendawa mengandung udara lebih banyak, kentut mengandung gas yang diproduksi oleh bakteri lebih banyak.

15. Kemana perginya gas kentut kalau ditahan tidak dikeluarkan?

Bukan diabsorbsi darah, bukan hilang karena bocor.. Tapi bermigrasi ke bagian atas menuju usus & pada gilirannya akan keluar juga. Jadi bukan lenyap,tapi hanya mengalami penundaan.

16. Mungkinkah kentut terbakar?

Bisa saja. Kentut mengandung metana, hidrogen yg combustible (gas alam mengandung komponen ini juga). Kalau terbakar, nyala-nya berwarna biru karena kandungan unsur hidrogen.

17. Bisakah menyalakan korek api dengan kentut?

Janagn mengada-ada... konsistensinya lain. Juga suhunya tidak cukup panas untuk memulai pembakaran.

18. Mengapa kentut anjing & kucing lebih busuk?

Karena anjing & kucing adalah karnivora (pemakan daging). Daging kaya akan protein. Protein mengandung banyak sulfur, jadi bau kentut binatang ini lebih busuk. Lain dengan herbivora seperti sapi, kuda, gajah, yang memproduksi kentut lebih banyak, lebih lama, lebih keras bunyinya, tapi relatif tidak berbau.

19. Betulkah bisa teler kalau mencium bau kentut 2-3 kali berturut-turut?

Kentut mengandung sedikit oksigen, mungkin saja anda mengalami pusing kalau mencium bau kentut terlalu banyak.

20. Apakah warna kentut?

Tidak berwarna. Kalau warnanya oranye seperti gas nitrogen oksida, akan ketahuan siapa yang kentut.

21. Kentut itu apakah asam, basa atau netral?

Asam, karena mengandung karbondioksisa (CO2) & hidrogen sulfida (H2S).

p/s : sumber ini aku dapatkan dari google.. harap semua dapat manfaat ea.... ape pun kentut biar power k.. kekkekeke

:. Semoga Din Beramboi Cepat Sembuh .:




Bila kiter sebut jew nama Din Beramboi tentu kita akan terbayang wajah ceria dan
lawak jenakanya... melihat telatah dan jenakanya kadang kala boleh
membuatkan kita tersenyum sendiri..
Din tak kering dengan idea bila berkata-kata..
maka x hairanlah Din mempunyai ramai peminat di seluruh Malaysia..
Berita beliau sedang tenat dan koma ...
tidak dinafikan ramai yang sedang bersedih dengan berita ini..
sebagai salah seorang peminat Din dari beribu yang lain..
aku juga mendoakan agar Pak Cik Din akan cepat sembuh..
tak sabar nak tengok dia beraksi semula..
kawan2.. mari kita sama2 doakan keselamatan beliau yerrr...
Tuesday, March 30, 2010

:. Penglipur Lara .:


Penat dan letihnyer bila balik kerja ni..
nak menaip pun dah x larat..
tapi keletihan tu rasa berkurangan bila melihat gelagat comey dua puteraku..
hilang seketika rasa penat..
tersenyum2 aku bila melihat telatah Iman yang garang...
dan karenah si abang yang banyak bertanya..
x sabar pulak rasanya nak menantikan kelahiran bayi ketiga kami...
memang lew kami mengharapkan ia seorang bayi perempuan..
tapi kalau lelaki pun x pew..
janji bayi tu sihat dan selamat..
kalian doakan tuk aku yer..

MY SWEET PENGLIPUR LARA......

:. Kupu - Kupu Yang Malas .:


Seekor kupu2 yang cantik tetapi malas bekerja..
hobinyer hanya bermain dan bernyanyi..
pada satu hari dia menyesal dengan perbuatannya..
sebenarnya aku mukan nak citer pasal kupu-kupu tapi nak citer pasal anakku
"LUQMAN HAKIMI"
yang masuk pertandingan bercerita...
tajuk ceritanya "KUPU2 YANG MALAS"
may be pertandingan tu akan diadakan pada akhir bulan 4..
dan yang sedihnyer pada waktu itu aku dalam pantang kot..
sebab hujung bulan 4 ni due aku bersalin
huhuhuhu sedihnyer tak dapat tgk dia bercerita..
tapi aku akan pastikan my hubby akan pergi tuk bagi sokongan pada dia..
Akim... mama doakan Akim dapat buat persembahan dengan baik..
x menang x pew.. tapi mesti lakukan yang terbaik k..
sayang anak mama...
Wednesday, March 24, 2010

:, Ada Air Mata Dalam Senyuman Ini .:


Susah rasanya untuk meluahkan semua rasa yang terbuku dalam dada... seperti biasanya aku lebih suka memendam rasa dari meluahkan isi hati...
paling kuat pun aku hanya mampu mengalirkan air mata..
jika dulu aku selalu mengadu pada arwah mak.. abah... tapi sekarang aku tak tahu nak luahkan pada siapa... terasa jugak sakitnyer bila kepedihan itu di tanggung sendiri..
tapi aku tak pandai nak mengadu sesuatu pada insan lain walaupun insan itu dekat dengan aku..
pedihnya bila sakit itu di tanggung dalam diam..
tapi ku kuatkan semangat juga.. bila terpandang dua cahaya mata tercinta...
membayangkan lagi seorang lagi cahaya mata baru yang bakal lahir nanti... semangat aku bertambah kuat... memang sukar untuk kita mengharapkan orang sekeliling faham dengan apa yang kita rasa... sedih... sakit... duka dan luka.. hanya diri sendiri yang dapat merasa... orang lain hanya mampu memandang... dan kadang kala tersenum sinis... mencari kawan di waktu gembira memang mudah tetapi nak mencari teman di waktu luka memang payah...
lega rasanya dapat meluahkan rasa di sini... terasa ada juga kawan tempat meluahkan rasa walaupun ianya hanya sekadar sebuah blog bisu yang tak bernyawa...
alangkah bagusnya seandainya mak dan abah ada lagii... tentu aku dah menangis di pelukan meraka... sedangkan sekarang aku hanya menangis sendiri... mungkin ada yang berkata aku terlalu ego untuk meluahkan rasa walhal aku sendiri tak tahu pada siapa dan bagaimana nak meluahkan rasa...
aku harap kesedihan ini akan segera berakhir... dan senyuma yang sebenarnya akan segera hadir... sungguh perit untuk terus tersenyum dan tertawa dalam pura2...
mak.. abah.. along harap kalian tenang dan aman di sana..
buat arwah nenek pula saat2 macam ni memang aku terasa rindu sangat dengan dia...
kerna di saat sarat mengandung seperti ini selalunya dia ynag selalu menjaga kesihatan aku..
rindunya kat nenek... saat2 macam ni alangkah bagusnya andai dapat tidur dalam pelukan nenek... aku rindu nenek... mak dan abah..
tuhan kau kuatkanlah aku... sekurang2nya hingga lahir bayi ketigaku..
berikan aku kekuatan ya Allah untuk melahirkan bayi ini dengan selamatnyaaaa...
semoga bayi yang bakal lahir ini akan membawa episod bahagia kepada kehidupanku..
Amminnn.......

Tuesday, March 23, 2010

:. Geng GB semua dalam kebuntuannn.... .:

We all windu GB... waaaa.... windu tahap gaban niii....

"
"
"
"
Blogger .: ♥ Vintage :. said...

"haa awat ey GB jadi camtu?siput pun mengalami masalah yang sama gak..uwuu"

March 22, 2010 11:17 PM

Delete
Blogger koru said...

ada password kah?huhu..=(

March 23, 2010 3:48 AM

Delete
Anonymous simieY said...

camane nak join geng blogger?

March 23, 2010 4:43 AM

Delete
Blogger helena's said...

cikhel pon tatau..dengar cite ade org sabotaj gb..ntah lah

March 23, 2010 6:23 AM

Delete
Blogger noor afzan said...

pelagi...report la kat GB..

March 23, 2010 6:46 AM

Delete
Blogger sue said...

hurm..sue pun menghadapi masalah yg sama...huhuhuhu

March 23, 2010 7:13 AM

Delete
Blogger noie said...

huhuhuhuu... waaaa ingat noie sorang jew.... korang pun sama ke??? waaaa tensen tahap gaban dah ni..

March 23, 2010 7:36 AM

Delete
Blogger Lanun Ranggi said...

saya pun tak leh masuk gengblogger...

adoii..

March 23, 2010 8:01 AM

Delete
Blogger Encik Mimpi said...

xleh masuk ! autehntic ape ntah! GB knape niii

March 23, 2010 8:25 AM

Delete
Blogger noie said...

waaaaa... sureeee gb ade problem ni... some1 do something plsss...

March 23, 2010 8:37 AM

Delete

:. SUPERNATURAL VS MY HUBBY .:


Tengok2 jam dah pukui 11 malam... ermm.. turn my hubby lew duk depan tv..
ape lagi ngadap SUPERNATURAL lew jawabnyer..
( satu lagi citer yg di minat selain Merlin n Naruto )
kekkeke.. yang geram tu... bila dh tgk citer tu... seolah2 dia di awang2... x dgr dah ape aku ckp ngan dier... aahhh.. aaahhh jer dia jawab..
mulut ternganga daahhhh...
ngeeee geram aku.. aku pung minat gak dengan citer ni tapi x lew sampai x sedar diri...
waaaaaaaa...
suamikuuuuuuu.... tulunnnnnnn...

:. GERAM!!!! LUPA PASSWORD GB .:

Argggggghhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!
NAPE TAK LEH MASUK GENG BLOGGER..
DAH TU AKU LEH LUPA PASSWORD AKU PLAKKKK....

ARGGGH!!!!!!!!
KAWANNNNNN-KAWANNNNNNN TOLONGGG!!!!!!!!!!

:. Yanie Mentor Meninggal Dunia : Mari Semua Kita Sedekahkan Al Fatihah .:


Pada tarikh 22 mac 2010 jam 4 petang... kita telah kehilangan seorang penyanyi muda yang berbakat.. siapa sangka Yanie akan meninggalkan kita semua pada usia mudanya..
maaf le jika terlambat untuk saya mengucapkan takziah..
Arwah meninggal disebabkan penyakit ketumbuhan di paru-parunya..
Jenazah beliau telah disemadikan di Tanah Perkuburan Sembulan, Kota Kinabalu..
Bersama-samalah kita sedekahkan Al Fatihah kepada roh beliau..
semoga akan dirahmati Allah jua di sana...

Sunday, March 21, 2010

: Potong 'ANU' Si Suami Sebab Poligami .:




Semalam ade yang membisikkan di telinga aku.. kisah poligami..
aduii.. susah naj diceritakan tentang isu ini... tapi kali ni bukan isu poligami yang nak aku ceritakan tetapi kisah amarah seorang isteri yang sanggup potong 'anu' si suami...
aduii.. ni ler cerita dari seorang kawan yang bekerja di hospital...
hospital mana x yah le aku cerita... dan kes ni pun bukan kes yang havoc sangat macam satu kes yang dulu tu.. kes kali ni terpaksa dirahsiakan atas permintaan keluarga..
Menurut kawan aku ni si suami ni cuma kerja kilang jew... tapi berjawatan le sedikit agak2 macam supervisor le macam tu... kira gaji tu mampu le kot tuk berbini dua..
tapi si suami ni suka berfoya2... pas tu manja sangat dengan si isteri...
mentang2 ler si isteri ni bekerja pandai cari duit... dan x mengharapkan sangat duit suaminya..
mula le suaminyer ambik kesempatan... bercinta ngan minah indon le pulak..
minah indon ni keje kat kelab dangdut... aduhaiii..
diam2 si suami pun kawen le ngan minah indon ni tadi..
bila si isteri dapat tahu kecewa sangat dia.. menangis tak henti2... tapi dia x marah2 pun..
agaknya marahnyer di simpan dalam hati kot..
pada awalnya dia pasrah... redha dengan takdir yang menimpanya...
si suami plak berjanji nak berlaku adil..
tapi bila dah sebula berkahwin baru... suami mula berubah..
seminggu sekali je balik rumah isteri pertama..
3 bulan pertama isteri boleh le bertahan tapi lama kelamaan..
bila suami dah semakin berat sebelah.. nafkah zahir batin pun tak di bagi...
isteri perttama buat keputusan nekad ler..
apa lagi... di keratnyer 'anu' si suami sewaktu suaminyer tidur..
fuhhh lega agaknyer hati si isteri pertama lepas tu..
dua2 x dapat habis citer...
hehehehehe..
pastu pandai pulak si isteri pertama bawa suaminyer ke hospital..
adeii.. apa jadi seterusnya aku tak tahu le pulak... kena tggu cerita dari kawan aku yang keje kat spital tu... spital mana tu??.. rahsiaaa... hehehehehehhe


Saturday, March 20, 2010

:. Akim & Mila Kena Sumpah Jadi Gajah? .:

Terkezut aku bila ade mem ber bagi tau yang Akim Ngan Mila bebudak Af tu kena sumpah jadi gajah???... aduhai apa le salah artis cute dua orang tu... sampai kena sumpah jadi gajah??
bab sumpah2 ni memang menakutkan aku ler...
"
"
"
"
ooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
selepas di selidiki rupernyer.. akim n mila berlakon dalam satu filem animasi...
ooo berlakon guna suara je le nii....
fuhhhhh.... legaaaaa
tajuk citer tu JUMBO GAJAH BIRU II..
cehhh... nyaris aku x tercekik bila dgr citer dari kawan aku tadi...
siut betui...
khabarnyer mereka berdua berlakon sebagai suami ister dalam filem ni...
tapi mukan sebagai manusia ler... sebagai sepasang gajah yang cute ler..
hehehhehe
Wahhh... mesti best citer ni kan...
nanti nak kena tengok ni...
anak sulung aku si Akim ( kebetulan nama sama le pulak )
dah x sabar2 nak tengok...
wait n see ler suara2 manja Mila N Akim dalam filem animasi ni...
layanzzzzzzz

:. Cunnyer... Diana Danielle Jadi SNOW WHITE .:


Sebenarnya aku ni bukan le peminat setia Diana Danielle..
tapi aku suka jugak dengan raut wajahnyer yang ayu tu...
sodap jew mata memandang...
yang buat aku tertarik tu... tentang baru2 ni dia jadi wakil iklan tuk NANOWHITE
die kena bawak watak Snow White le plak tu...
adeii dah le Snow White tu karektor kartun yang paling aku suka..
cute giler bila tgk Diana berlagak cam Snow White..
macam kisah2 zaman purba le pulak...
Diana ikat kontrak selama setahun ngan Nano...
tahniah yer tuk Diana...

:. Sumpah Aku X Kan Berfesyen Macam Ni... Hampehh .:


Nak menangis ade..
nak gelak ade...
nek menjerit pun ade....
bila aku tengok dua orang makhluk ni berfesyen..
aduhai... berfesyen tu memang le tak salah...
tapi jangan le sampai ke tahap macam ni....
waaaa...... x relaaaa akuuuuu.....
x sangguppp!!!!!!
erkk... kalau korang sanggup x??...

:. My Sweet Macho Son .:



Cute x dua orang my hero ni bila berposing..
hehehehe... yang si Iman tu siap dengan cermin mata hitam lagi.
dak berdua ni memang pantang depan camera..
macam2 aksi le yang nak dibuatnyerr..
dapat ambik gambar 2 ke 3 keping pun dah cukup le tu
janji dapat posinggg...
hehehehhe


ni lagi si kecik ni.... say peaceeee...
hehehehe

Wednesday, March 17, 2010

:. Majlis Perkahwinan Ecot .:



14hb yang lalu aku n family ke majlis persandingan sepupu aku di
Taman Jaya Sepakat Senai Johor..
wahh suka sangat ngan warna tema diaa... orangee..
pelamin dia pun so sweetttt...
wahh terasa macam nak tawen lagi jew..
meriah gitu...
Selamat Pengantin Baru kepada Ecot dan pasangannya..
akak dan abg doakan yang terbaik tuk kamu dan suami yer...




adik aku yang sorang ni pantang jumpa mic... nak menyanyi jer le keje dia..
dapat nyanyi 3 lagu puas ler dia..
x leh dibiarkan ni..
nanti hujan plak susah majlis ni nanti..

ni ler dia pengantinnyer.. cute kan


seronok tuii... dah kekenyangan semua duk menyandar je ler.. hehehhe


:. Siapa Dia Jehan Miskin Yang Sebenarnya? .:


Biodata Jehan Miskin

Nama Penuh : Mohd Jehan Bin Miskin

Tempat Lahir : Pulau Pinang

Tarikh Lahir : 4 Disember 1980


Kerjaya : Pelakon, Model


Filem: Qaisy & Laila (2005); Gong (2006); Nana Tanjung (2006); Nana Tanjung 2 (2007); Anak Halal (20070; Skrip 7707 (2007) dan Merong Mahawangsa (2009)
Antara Drama: 5 Jingga; Manjalara; Incredible Tales (Singapura); Senja Di Ufuk Timur; Ejen 016; Kasih Di Bawah Bayu; Frontpage;







:. Tips Penjagaan Kereta ( cewahhh... macam terror sgt jew )



~ Perhatikan tayar cukup angin. Tiada benda pelik melekat di bahagian tayar atau mana-mana bahagian kereta. Jika tayar anda selalu kehilangan tekanan angin bermakna kemungkinan besar paku telah tertembus pada tayar anda. Kenapa tayar kereta tidak pancit terus dan hanya hilang angin sedikit demi sedikit? Kerana tayar kereta menggunakan teknologi tubeless iaitu tanpa tiub dan angin akan masih berada di dalam tayar walaupun tertusuk paku. Selalunya paku berada di bahagian tepi jalan yang ditabur oleh TAUKEY TIUB yang target untuk memancitkan tayar penunggang motor. Oleh itu, jika memandu, janganlah terlalu ke kiri. Lagipun lorong di kiri adalah untuk penunggang motor, basikal dan pejalan kaki.

~ Sebelum memulakan perjalanan, hidupkan enjin dan tunggu sehingga injin melahu pada kadar RPM yang normal kemudian baru jalan. Sebelum hidupkan injin, onkan suis dan tunggu apa-apa lampu yang sepatutnya padam sebelum injin hidup. Dengan cara ini, enjin anda akan lebih berkuasa di jalan dan menjimatkan minyak serta tahan lebih lama.

~ Seminggu sekali kalau boleh, periksa lampu brek ketiga dan semua lampu brek. Pastikan ia berfungsi. Buka bonet injin, buka penutup bateri dan periksa air bateri. Pastikan ianya berada pada aras antara minimum dan maksimum. Buka penutup minyak brek (Botol besar dekat body di hadapan pemandu dalam bonet injin), pastikan minyaknya mencukupi. Cari jarum pemeriksa minyak enjin. Untuk kancil ia ada di bahagian depan dekat belt yang bergerak kalau injin hidup (pemegang warna kuning). Cabut dan lapkan minyak di jarum tersebut dan kemudian masukkan kembali jarum tu. Bilang sampai lima dan cabut kembali. Minyak mesti berada pada aras di antara minimum dan maksimum. Kalau bawah daripada minimum, masukkan sedikit minyak injin sehingga ke paras yang saya katakan tadi. Untuk kereta auto, cari jarum yang lebih kurang sama bentuknya tapi berada di sebelah yang bertentangan dengan jarum yang pertama (untuk periksa minyak gear box). Lakukan perkara yang sama seperti yang pertama.

~ Sebulan sekali, pergi ke pam minyak dan periksa tekanan tayar. Tekanan yang sesuai ada di catatkan di bahagian dalam tiang B (tiang antara pintu depan dan belakang) sebelah pemandu. Periksa juga tekanan tayar simpanan. Setiap 3 bulan (kalau setiap hari guna kereta untuk ke tempat kerja, pergi ke kedai tayar dan rotate tayar mengikut aturan yang sesuai. Jika tayar anda sudah hampir botak, pergi ke kedai tayar dan tukar secepat mungkin. Tayar depan lebih penting kerana kawalan kereta bergantung padanya. Untuk periksa harga tayar, boleh tengok2 di laman web lelong.com.my atau pergi je kedai tayar buat survey dulu baru tukar. Jangan sampai kena tipu beli tayar celup.
Setiap 5,000 km pergi ke workshop, tukar minyak injin (jika gunakan minyak biasa), tukar penapis minyak (oil filter) setiap 2 kali tukar minyak injin dan tukar plag setiap 3 kali tukar minyak injin. Kalau kereta model lama (kancil 660 sehingga 1996) yang pakai “Petnam” atau contact point, suruh meknaik cuci contact point setiap 3 kali tukar minyak injin dan tukar setiap 9 kali tukar minyak injin. Kalau nak buat sendiri pun boleh. Pergi kedai hardware, beli strap wrench atau cup wrench untuk buka oil filter kereta anda. Beli oil filter dalam RM10, minyak hitam shell helix sudah memadai untuk prestasi yang baik dengan harga RM43 untuk botol 3 liter bagi kenderaan bersaiz kecil seperti kancil dan 4 liter untuk kereta bersaiz besar.

p/s : ni pun dapat kat google gak.. tuk my hubby lerrr

:. Erkk Artis Cun Lesbian ?? .:


terkezut aku pepagi ni bila bukak satu laman web yang mengatakan ade satu aktress jelita ni lesbian??? adei ye ker??
wahhh.. siap ade yang mengaku tu yang tengah couple ngan artis ni..
dah tu yang nagaku ni kalau lelaki x per.. tup tup sejantina le pulak.. adeiii
what to say????
ish.. macam2 karenah artis sekarang ni..
ade yang bersugar daddy... bersugar mummy..
ade plak yang bernafsu dengan yang sejenis...
adeii ape kes ni???
Mungkin kalau berlaku pada orang biase orang x kisah sangat..
tapi bila berlaku pada artis ni sure kecoh punyer...
tapi nak wat cam ner.. nak kata lebih2 pun anak orang..
kalau anak kiter senang kiter kerjakan.. hehehe
kat sekeliling kiter ni pun ramai yang ade penyakit suka sama jenis macam ni.. nak wat cam ner?
What to sayy??
Tuesday, March 16, 2010

:. Bunga Reben : Langkah Pertama .:


Sambungan dari kisah aku membeli Buku Reben tempoh harii
langkah pertama dah bermula..
barang2 untuk memulakan seni bunga reben dah ade depan mata..
harap2 jadi ler gamaknyer
insya Allah... aminnn
doakan le yer

:. Why Woman Hate Sex?... pstt is that truee?? .:


Bad.. bad....bad...question...
u got the answer tell me....

"
"
sebenarnya ini adalah soalan yang ditanyakan oleh seorang kawan kepada aku..
adeiii.. kelu lidah ku nak menjawab..
so cam ner?... what to say??

:. Mari Serang TANJUNG LEMAN .:


Cuti sekolah dh kembali... wahhh seronot2..
ape korang wat time cuti ni..??
duduk rumah jew??
alahai ruginyerr
meh ler bawak family jalan2
yang bujang tu ajak ler buah hati bercuti
bercuti bersama family ni leh merapatkan lagi hubungan sesama kiterr
hehehe sebenarnya aku nak promote korang ke satu tempat ni
pantai yang berhampiran ngan kampung aku
nama dia..
TANJUNG LEMAN
ermm mesti ade yang x pernah dengar..
tapi rugi kalau korang x datang cni..
meh le bawak sedara mara pakat serang Tanjung Leman..
pas tu roger2 ler aku eaa..
leh aku joint sekali
hehehehheeh
meh aku tunjuk gambar2 menarik kat TANJUNG LEMAN ni